Khyam Allami © Camille Blake-29

In deze performance presenteert Allami een nieuw elektronisch maqāmic werk waarbij hij gebruik maakt van Apotome; een gratis browser-gebaseerde software die hij heeft ontwikkeld in samenwerking met Counterpoint Studio. Apotome is de overkoepelende titel voor een transcultureel muziekproject dat de culturele asymmetrieën, vooroordelen en niet-neutraliteit belicht die inherent zijn aan moderne sonische technologieën, naast hun onderling verbonden web van muzikale, educatieve, culturele, sociale en politieke implicaties.

Praktische informatie

  • Apotome (Solo Live Performance by Khyam Allami)
  • Zonder inschrijving * iedereen welkom
  • Gratis
  • Doors open: 19:30
  • Concert Starts: 20:00
  • Vragen en antwoorden: 20:45

In samenwerking met Tashattot Collective.

Over Khyam Allami
Khyam Allami is een Iraaks-Britse multi-instrumentalist, componist, onderzoeker en oprichter van Nawa Recordings. Zijn artistiek onderzoek en praktijk verkennen experimentele compositie en improvisatie gebaseerd op en geïnspireerd door de fundamenten van Arabische muziek en cultuur. Recente werken zijn onder andere A Relational Music (rehearsal), een multikanaals geluidsinstallatie ter ere van de nalatenschap van de Iraakse architect Zaha Hadid voor het Contemporary Art Centre in Cincinnati (VS); Requiem for the 21st Century, een meeslepende Oud-gebaseerde installatie voor Opera North (VK); Ma-a aba ud mena gin Ma-a di-di-in, een strijkkwartet voor het JACK-kwartet (VS); en Apotome, een samenwerkingsproject met Counterpoint Studio dat de inaugurale Isao Tomita Special Prize heeft gewonnen bij Ars Electronica (Oostenrijk). Allami heeft een BA en Masters in Ethnomusicologie van de School of Oriental and African Studies, University of London (VK), en een PhD in experimentele Arabische muziekcompositie van het Royal Birmingham Conservatoire, Birmingham City University (VK).

Over Tashattot
Tashattot (Arabisch voor verspreiding) is een kunstcollectief gevestigd in België dat zich toelegt op het ondersteunen van beeldend kunstenaars, muzikanten, filmmakers en culturele praktijkmensen in het algemeen, oorspronkelijk afkomstig uit de SWANA-regio en momenteel ‘verspreid’ in Europa. Het collectief streeft ernaar kansen te creëren, samenwerkingen aan te gaan, opdrachten te verkrijgen en financiering veilig te stellen voor deze expat-kunstenaars.

Het woord tashattot en de Engelse equivalenten scattering/dispersion, definiëren het collectief zowel in de letterlijke zin van het woord (betreffende de beschrijving van individuen die over de wereld verspreid zijn, ver van hun geboortelanden), als in zijn metaforische zin die verwijst naar het verspreiden en uiteen drijven van ideeën en manieren van denken, aangezien het woord in het Arabisch vaak wordt gebruikt om het dwalen van gedachten (tashattot al afkar of verspreide gedachten) te beschrijven.

Tashattot is een werk in uitvoering en een pas gelanceerd collectief met een vloeibare en evoluerende reeks acties. Het blijft momenteel en zal altijd openstaan voor nieuwe ideeën en ervaringen; voortdurend voortbouwend op geleerde lessen en met oefening. Het collectief gelooft sterk in de effectiviteit van open discussies, als de enige manier om te groeien en beter in te gaan op de behoeften en aspiraties van SWANA expat-kunstenaars, daarom blijft het open voor beoordelingen, kritieken, evaluaties of meningen met betrekking tot zijn mechanismen.