In 2002 richt vzw Overmolen samen met Festival van Vlaanderen en de Brusselse Welzijnsorganisaties Globe Aroma op. Samen willen ze het gebrek aan creatie- en presentatieruimte aanpakken voor gevluchte artiesten en kunstenaars die asiel zoeken.

Dankzij de samenwerking met asielcentra vinden vluchtelingen vanaf het begin erg vlot hun weg naar de atelierruimtes. De Wereldbals die Globe Aroma samen met MuziekPublique organiseert, loodsen hen de Brusselse leefwereld binnen. Daarnaast stelt Globe Aroma een maandelijkse agenda van culturele uitstappen samen onder de titel Cultuurlijn.

In 2008 start Globe Aroma het eerste participatieve kunstproject. Onder leiding van kunstenaar Ernst Maréchal kent DE TAFELKEUKEN haar première in Fedasil-opvangcentrum het Klein Kasteeltje. Aan de hand van tafelrituelen en thema’s als honger en feest combineert dit project de onderwerpen gastvrijheid en gastronomie.

DE TAFELKEUKEN is het startschot voor de vele samenwerkingen die Globe Aroma met verschillende kunstenaars zal aangaan. Telkens gaan zij aan de slag met mensen met een vluchtverleden. Samen met een groep geïnteresseerden hertalen de kunstenaars de diverse verhalen van de stad en haar inwoners naar een artistieke vorm. Op die manier nemen deze verhalen en levens hun plek in binnen het Brusselse en Vlaamse kunstenlandschap.

Zo mondt in 2010 het project HOME AND AWAY (gefaciliteerd door kunstenares Ann Van de Vyvere) uit in een tentoonstelling in het Jubelparkmuseum (KMKG). In datzelfde jaar organiseert het Kaaitheater de première van de gelijknamige documentaire tijdens zijn Spoken World Festival.

Voor haar tienjarige bestaan, organiseert Globe Aroma SE MA FAMI. Drie dagen lang herneemt ze sociaal-artistieke projecten in Beursschouwburg. Meer dan honderd muzikanten en beeldend kunstenaars krijgen een forum voor een groot en divers publiek.

Met het participatieve project de BRIEVENSCHRIJVER zet Globe Aroma in 2015 internationale stappen. Deze coproductie met het Kaaitheater in een regie van Simon Allemeersch speelt na haar première in Frascati te Amsterdam.

2015 is ook het jaar waarin Globe Aroma haar intrek neemt in een eigen gebouw in de Moutstraat. Deze verankering in een nieuwe buurt zet de organisatie ertoe aan om in de volgende beleidsperiode van 2017-2021 haar uitgangspunten te herschrijven naar drie duidelijke pijlers die ze wil handhaven.

Globe Aroma groeit uit tot een participatieve en multidisciplinaire creatieplek die zijn tentakels uitspreidt naar het brede kunstenlandschap. In 2017 maakt Hana Miletic met een groep vrouwelijke nieuwkomers werk dat tentoongesteld wordt in Beursschouwburg, Wiels, het Leuvense Museum M en internationale tentoonstellingsruimten zoals Textielmuseum te Tilburg en Kunsthalle Wien in Oostenrijk. Als kers op de taart koopt de Vlaamse overheid deze tentoonstelling aan.

In samenwerking met Ancienne Belgique verrijkt Globe Aroma in 2018 de Brusselse muziekscene met Se Lal Bum. Deze compilatieplaat presenteert 15 opkomende bands die ontstonden in de repetitieruimte van Globe Aroma.
De samenwerking met Jozef Wouters, Underneath Which Rivers Flow, speelt in 2019 tijdens Performatik in het Kaaitheater, wordt hernomen tijdens Kunstenfestivaldesarts en wordt geselecteerd voor het Theaterfestival 2019.

Globe Aroma ontwikkelt zich verder tot een knooppunt in de wereld. De Cultuurlijn evolueert naar Art For All (AFA) en ontspint zich tot een breed cultureel netwerk. AFA is de voorbije jaren een laboratorium voor talent gebleken, het versterkt mensen hun sociale skills (begeleiden van groepen) of artistieke inzichten (hoe komt een gevarieerd artistiek programma tot stand). Deelnemers die via AFA hun eigen netwerk binnen de stad ontwikkelen, groeien door naar vrijwilligersfuncties binnen het project en naar uiteenlopende werkgelegenheden in het cultuurlandschap.

De voorbije beleidsperiode bezochten dagelijks 30 tot 50 kunstenaars het atelier, voor korte of langere tijd. Deze kunstenaars hadden jaarlijks zo’n 50-tal presentatiemomenten bij partners.

We hebben jaarlijks één groot en meerdere kleinschalige co-creatieprojecten gecreëerd waaraan gemiddeld 15 co-creatoren deelnamen. De projecten hadden een tournee van gemiddeld 10 speeldagen (podium) of werden in ongeveer 5 presentatiecontexten getoond (beeldend). Aan Art For All deden per maand 80 tot 100 bezoekers aan 8 uitstappen mee.

In 2018 wordt Globe Aroma, en bij uitbreiding de gehele (socio-)culturele sector, opgeschrikt door een politie-inval. Deze gebeurtenis heeft zowel in als buiten onze organisatie bijzonder veel impact gehad. Toch hebben we deze blessure op een constructieve manier kunnen omzetten in het uitbouwen van duurzame banden met heel wat organisaties en beleidsmakers. Dit moment heeft ons zowel inhoudelijk als zakelijk scherper gemaakt en markeerde een nieuw vertrekpunt.