refusalbig

Ondanks de bommen, de stilte, de medeplichtigheid, de ontmenselijking en ondanks pogingen om hun bestaan, hun verleden en heden uit te wissen, weigeren de Palestijnen te verdwijnen, ze zijn hier om te blijven. Zijn is niet gebaseerd op een erkenning van degenen die betrokken zijn bij jouw kolonisatie en uitwissing. Het is eerder een levenspraktijk, een politiek van geduld en weigering, een wil om te blijven en terug te keren naar het land, en een verlangen om decennium na decennium, intifada na intifada, te gedijen.

Refusing to Disappear is een reeks van gedecentraliseerde filmvertoningen en discussies in verschillende steden en op verschillende locaties in België om de rijke erfenis van Palestijnse verhalen via films te vertellen. Bovendien is het een programma dat ons vraagt om te getuigen, te herdenken en te woeden tegen de Israëlische oorlog tegen Gaza en Palestina en om collectief te streven naar bevrijding, naar een leven in vrijheid en waardigheid voor iedereen, van de rivier tot de zee.

Refusing to Disappear komt niet in een vacuüm, het is een reactie op verschillende wereldwijde filmvertoningsinitiatieven. Deze bijeenkomsten dienen als platform voor inhoudelijke discussies, educatieve bezigheden en een oprechte verkenning van het historische verhaal van Palestina.

SCENES OF OCCUPATION FROM GAZA

Mustafa Abu Ali, 1973, 13’

Een zeldzame film van de legendarische filmmaker Mustafa Abu Ali, een van de oprichters van de Palestine Film Unit, de eerste filmische tak van de Palestijnse revolutie. De opnamen werden gemaakt door een Frans nieuwsteam en Mustafa monteerde de beelden in Libanon tot een van de vroegste films over het bezette gebied in Gaza. Scenes of the Occupation from Gaza maakt gebruik van experimentele montagetechnieken om een cinematografisch en politiek subversieve film te produceren. De film won de prijs voor beste film op het Damascus Film Festival in 1973 en werd op meerdere festivals vertoond. Het was de enige film die geproduceerd werd door de Palestine Cinema Group, die in 1974 overging in het Palestine Cinema Institute.

INTRODUCTION TO THE END OF AN ARGUMENT

Jayce Salloum & Elia Suleiman, 1990, 41’41’’

Met een combinatie van Hollywood-, Europese en Israëlische films, documentaires, nieuwsreportages en fragmenten van ‘live’ beelden die zijn opgenomen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook, bekritiseert Introduction to the end of an argument / Speaking for oneself… Speaking for others… de representatie van het Midden-Oosten, de Arabische cultuur en het Palestijnse volk die door het Westen wordt geproduceerd. De videotape bootst de representatievormen van de dominante media na en ondermijnt de methodologie en constructie ervan. Er vindt een proces van verplaatsing en deconstructie plaats in een poging om de beelden en ideologie te arresteren, te dekoloniseren en te hercontextualiseren om ruimte te bieden aan een gemarginaliseerde stem die consequent geen uitdrukking krijgt in de media. Intifada, de Palestijnse opstand in de bezette gebieden, is tot de makers doorgedrongen dankzij de media. En het is via de media dat hun indrukken van de opstand via beeld en tekst zijn gegroeid.

Deze vertoning is een samenwerking tussen the Kitchen & Globe Aroma. De vertoningen worden ondertiteld in het Engels en de discussies worden ook in het Engels gemodereerd.

Het evenement begint om 19:00 uur, reserveren verplicht via thekitchenbxl@riseup.net