barryboom
73088093_2255530511222876_3065529269682700288_n

Barry Ahmed Talib (afkomstig uit Sagalé, Guinee) werkt sinds 4 jaar samen met Globe Aroma. Hij geniet reeds nationale en internationale erkenning voor zijn miniatuurbomen uit hout en tapijt. Hoewel hij intussen niet meer op permanente basis het atelier deelt of gebruikt in Globe Aroma, is zijn aanwezigheid in de ruimte bijna niet meer weg te denken. Dit is niet enkel omdat hij regelmatig binnen waait voor een babbel, maar voornamelijk dankzij de talrijke aanwezigheid van zijn werk. Dit is ook wat de kunstenaar belichaamt: “Wanneer ik een ruimte betreed, zie ik overal lege canvassen en onbenutte ruimte. Wanneer ik dat zie krijg ik meteen de drang om hier iets mee te doen, om dit mooi te maken”. Bij Globe Aroma is hij bijvoorbeeld bezig met het raam aan het plafond boven de gemeenschappelijke tafel. Deze wil hij volhangen met bloemen zodat die “lege” ruimte visueel meer gaat leven.

Barry beschrijft zichzelf graag als “un artiste qui fait un peu n’importe quoi”, een kunstenaar die een beetje “vanallesennogwat” doet. Hij begon zijn artistieke carrière in Sagalé. Hij bezette er een kiosk waar hij schilderde en zeefdrukte op T-shirts. Met trots vertelt hij dat zijn kiosk steeds het drukst bezet was, en dat er vandaag nog steeds door bezoekers genoten wordt van een muurschildering die hij er maakte.

Eens in België zette hij zijn werk van het zeefdrukken van T-shirts verder. Hiermee neemt hij als kunstenaar een sociaal-maatschappelijk betrokken positie in. Zijn beeldend-artistiek onderzoek uit zich in typografie in Nederlands-, Franstalig en Arabische schrift. Zijn T-shirts dragen bijvoorbeeld leuzen zoals “Niemand is illegaal” en “Justice pour Adil” of zelf ontworpen logo’s van het Klein Kasteeltje waar hij een tijd lang in afwachting van zijn asielprocedure resideerde.

Via Globe Aroma kwam Barry snel in aanraking met Jozef Wouters van het Decoratelier, alwaar hij zich permanent vestigde en waarmee hij samenwerkt voor verschillende projecten. In het Hof Ter Busleyden hielp hij bijvoorbeeld met het ontwerp van “Neverending Park”. Dit was voor hem het moment waarop hij startte met zijn bomen uit hout en vilt. Wanneer hij steeds kritiek uitte naar anderen over hoe de blaadjes geknipt werden, werd hem gesuggereerd om het dan zelf te tonen hoe het moest. Voor hij het wist vormde dit voor hem een diepgaand onderzoek naar kleur en vorm van verschillende boomsoorten. De bevestiging hiervan kwam toen hij tijdens een hittegolf in het Jubelpark onder een boom zat die zichtbaar moeite had met het veranderende klimaat. De oplossing voor hem is om bomen te creëren die geen water nodig hebben. Hij wil binnenkort dan ook een levensgrote boom gaan bouwen, waarbij de blaadjes de slachtoffers van de Coronacrisis voorstellen.

Waar en hoe die boom tot stand zal komen is nog niet duidelijk. Dat vindt Barry ook helemaal geen probleem: “wat moet komen, komt automatisch wel op mijn pad” gelooft hij. Hiermee toont hij aan dat zijn werk grotendeels op toeval berust. Wanneer hij bijvoorbeeld een fout maakt, verkeerd knipt in de stof of per ongeluk een onjuiste kleurencombinatie maakt, zal hij dit bewust nooit corrigeren. Het werk maakt zichzelf en fouten zijn hier onderdeel van. Barry is naar eigen zeggen dus geen meester over zijn eigen werk. “Het is het werk dat zichzelf creëert en ik ben louter het medium hoe het tot stand komt.”

Deze tekst kwam tot stand tijdens een gesprek tussen Barry Ahmed Talib en Elias Cafmeyer, 2022.