Website banners espace Fxmme - textile workshop new
IMG20220120170738
IMG20220120170924
IMG20220120170817
IMG-20220113-WA0020
IMG20220127144033 (1)
IMG-20220214-WA0000
IMG-20220204-WA0016

GETTING SOFTER is een reeks workshops rond verschillende textieltechnieken. Elke donderdag komen we samen in het kader van Espace Fxmme, met als doel een zachtere manier te creëren om mensen te verwelkomen in onze infrastructuur.

We zijn met deze workshops gestart in het najaar van 2021 en hebben doorlopend tot de zomer van 2022 met verschillende technieken kennisgemaakt. Vanaf april hebben we – met behulp van alle verworven kennis – een reeks patchwork-gordijnen (ook kussens en tapijten) ontworpen, om zo op een zachte, vrouwelijke en vloeiende manier onze ruimte in te richten.

De tapijten zullen we vooral in de ruimte van Globe Aroma gebruiken, maar kunnen ook als een nomadische ruimte bestaan: in de vorm van een tent die rondreist en een veilige, intieme uitwisselingsruimte biedt aan vrouwen en non-binaire personen in de publieke ruimte, kunstinstellingen en wxmen spaces.

Workshop leaders: Golnesa Rezanezhad, artistiek coördinator en patchwork kunstenares, Salomé Grdzelischvili, weefkunstenares, Rae Sita Pratiwi, indonesische batik guru, Ramzi Hassan en Jamileh Ahmadzi, Afghaanse borduurexperts.

Espace Fxmme creation team: Anna Housiada, Shilemeza Prins, Mimouna Amri, Hafize Azimi, Shorena Noniashvili, Elli Vassalou, Ifrah Yusuf, Salimata Conde, Jasmien De Ryck, Clara de Vos

Workshop contributors: Mirra Markhaeva, Sahra Abdikarin, Taziri Alomrani, Soumaya Mahroug, Kaatje Vermeiren, Mona Cornelis, Joan Somers Donnely, Larisa Utesheva, Maria Muehombo, Zam Zadeh, Pascale Felten, Bruna Esperi, Barbara Prada, Latifa, Christina Phoebe, Stelios Vassalos, Deborah Williams en meer.

met de steun van Welzijnszorg

  • Workshops patroonontwerp en patchwork met Golnesa Rezanezhad
    Golnesa is een multi-disciplinair beeldend kunstenaar en onderzoeker. Haar werk omvat een breed spectrum van praktijken: van tekenen, schilderen, weven, patchwork tot video-installatie. Ze is geïnteresseerd om alledaagse objecten en ambachtelijke vaardigheden, die deel uitmaken van de materiële cultuur van mensen, in haar praktijk te brengen,
    naast gebaren naar moderne levensmetaforen. Door middel van objecten, ornamenten en verschillende soorten textiel voegt ze individuele en collectieve verhalen, herinneringen of emotionele affiniteiten toe aan artistiek werk. Haar werk verschuift van het persoonlijke en individuele naar de grotere collectieve sociale en politieke toestand.
    Door haar feministische benadering en collaboratieve methodes zet ze een zelfreflectie (van een kunstenaar) om in een collectieve reflectie (van een groep mensen) in het kunstwerk. Door het betrekken van de vaardigheden en materiële culturen van haar deelnemers, onderzoekt ze de notie van cultuur en culturele diversiteit na het modernisme en met de immigratie opwellende golven in het postmodernisme. In deze relatie is ook de ruimtelijke claim en de locatieve identiteit over land, institutionele ruimte en openbare ruimte haar zorg en deel van de uitdaging die haar werken bieden.
  • Weef workshops met Salomé Grdzelischvili
  • Batik workshops met Rae Sita Pratiwi
    Batik is een Indonesische traditionele ambacht waarbij men motieven en patronen tekent met was op katoenen stof. Het is een reflectie van vergeten tijden, ruimtes en identiteiten.
    Rae gebruikt Batik als een manier om haar roots en cultuur niet te  vergeten. Als buitenlander die in België woont, is de vraag naar identiteit altijd iets intrigerends voor haar. Persoonlijke identiteit is per definitie een concept dat iemand over zichzelf ontwikkelt in de loop van zijn leven. Het kan dus ook gaan om aspecten van het leven waar men geen controle over heeft, zoals waar men is opgegroeid, de taal die men spreekt of de kleur van zijn huid, maar ook om keuzes die men in het leven maakt, zoals hoe men de tijd doorbrengt en wat men gelooft.
  • Afghan embroidery met Ramzi Hassan, Samineh Hamdard & Jamileh Ahmadzi
    Borduren is in Afghanistan en Zuid-Iran één van de belangrijkste kunstvormen. Vooral vrouwen leren deze kunst van hun moeders en geven ze door aan de volgende generatie. Zij borduren verschillende stukken stof om hun huizen te versieren en kleding te ontwerpen. Elk kind dat in Afghanistan wordt geboren, bezit borduurwerk dat hen door vrouwelijke familieleden wordt geschonken. In Afghanistan wordt borduren ook op scholen aan meisjes onderwezen. In de afgelopen decennia hebben veel modeontwerpers zich laten inspireren door deze regionale borduurtechnieken en ze toegepast in hun ontwerpen.

Als je geïnteresseerd bent om deel te nemen, stuur een email naar elli.vassalou@globearoma.be

OVER

  • Golnesa Rezanezhad leerde naaien en breien van haar moeder, patchwork maken van haar tante, en een beetje weven, lang geleden, van haar grootmoeder. In haar tienerjaren moedigden haar ouders en de toenmalige omgeving haar aan een universitaire opleiding te volgen. Ze is opgeleid als beeldend kunstenaar in Iran en in België.
  • Salomé Grdzelischvili werkt met natuurlijke en geverfde wol, het is voor haar een zeer aangenaam werk, als een therapie. Van deze natuurlijke stof kan men bijna alles maken wat met textiel te maken heeft. De techniek van het vilten en weven van kleren en tapijten heeft zij zich in haar geboorteland Georgië eigen gemaakt. Haar droom is om haar eigen kleine werkplaats te openen waar zij haar kunstwerken, wandtapijten, tapijten en andere decoraties kan presenteren, evenals andere ontwerpen en accessoires.
  • Rae Sita Pratiwi, oorspronkelijk afkomstig uit
    Indonesië, is een creatieve en sociale ingenieur gevestigd in Gent. Ze is gepassioneerd door milieu- en humanitaire  kwesties. Haar artistieke praktijk en onderzoek evolueert momenteel rond batik en textiel, waarbij ze natuurlijke kleurstoffen en duurzame materialen gebruikt.
  • Ramzieh, Samineh en Jamileh zijn drie vrouwen die in Afghanistan zijn geboren. Jamileh is lerares en handwerkster geweest en heeft vele borduurwerken gemaakt in haar thuisland en nu in België. Jamileh en Ramzi hebben veel borduurtechnieken geleerd van hun moeders, andere vrouwen onder hun vrienden en familieleden en ook op school in Afghanistan. Ze borduren stukken voor hun huis, om cadeau te geven aan hun geliefden. Bovendien, in de laatste jaren dat ze in België wonen, hebben ze hun eigen vaardigheden doorgegeven aan geïnteresseerde personen door deel te nemen aan artistieke projecten zoals ‘Wie is er bang voor Fatima Sultan?’.
  • ESPACE FXMME – WOMXN SPACE, opgericht kort voor de pandemie, is een platform voor vrouwelijke/non-binaire kunstenaars en creatievelingen om een veiligere ruimte te creëren in een omgeving die voorheen gedomineerd werd door vooral mannen.
  •